Thursday 3 May 2012

AKU DAN FIZIK

Assalammualaikum wbt.selamat sejahtera hendaknya kepada sesiapa yang tersinggah di blog hasifinside ini. Selepas aku tamat pengajian SPM di sek. men,aku terus di tawarkan ke UTM dalam bidang diploma engineering, tapi aku menolaknya dan menymbung ke matrix. Sebenrnya ak lbih bermnat dalam lksan n eg, ttapi pada masa itu kerajaan malaysia , (rakyat malaysia) seperti memanggil-manggil aku untuk menjadi seorang guru hahaha patriotik la katakan ,mana tidaknya, pada masa itu krisis guru prempuan berlbhan mnjadi2 jadi , ak sbgai lelaki brasa seperti tercabar kerana kbnykan lelaki tidak bermnat mnjadi guru, kerana tugasnya yg berganda-ganda. Bebalik kepada fizik, sebenarnya fizik ini sangat menyeronokkan. Aku percaya , ramai lagi pelajar -pelajar melayu,cina ,india dan kaum - kaum yang lain sama ada duduk di bandar atau di kg halaman, masih ketinggalan dan rasa bosan dengan subjek fizik. Kenapa perkara ini dipersoalkan ,kerana statistik terbaru menunjukkan minat pelajar ke arah sains semakin menurun berbanding dalam bidang kemahiran. Aku setuju dengan pendapat ini, kebanyakan pembelajarn sains di sekolah sangat membosankan dan lebih ke arah peperiksaan dan ini menyebabkan pelajar kurang minat dan menggangap subjek ini sesuatu yg susah. Why not government try make a trasnformation...in education sysytem?Dengan pengalamn bljar di sekolah kluster silibus yang banyak dan program-program sekolah yg padat, membuatkan sekolah bukan melahirkan cerdik pandai tetapi melahirkan mee segera, aku tau ramai pelajar-pelajar spm lebih banyak mengingat daripda memahami sesuatu subjek itu. Perbezaan mengingat dan memahami adalah , mengingat sesuatu itu hanya bleh diguna dalam masa yg singkat dan ia tidak mampu untuk menylsaikan ssuatu yg konflik dan tidak kreatif berbanding memahami kita boleh selesaikan pelbagai soalan-soalan yg rumit dan lebih kreatif pemikirannya. ....bersambung

2 comments:

  1. teruskan hasif.. ^^ always looking for the next part !

    ReplyDelete
  2. how to create..nuffnag box..can give some tip

    ReplyDelete